Takker VB Smart for lønnsomheten

vb smart rørlegger stian ødegaard vvs
5. september 2019 09:17
Stian Ødegaard i Ødegaard-VVS og kollega Øivind Halvorsen på Hønefoss anbefaler mer enn gjerne alle VB-medlemmer om å ta i bruks kvalitetssikringsverktøyet VB Smart, jo før jo heller. – En vinn-vinn løsning for alle, sier han.

Takker VB Smart for lønnsomheten

– God planlegging er avgjørende for å oppnå effektivitet og lønnsomhet i prosjekter. Ved å planlegge prosjektet i VB Smart har vi full kontroll fra start til slutt, sier Stian Ødegaard, eier og daglig leder av Ødegaard-VVS på Hønefoss.

Ødegaard mener at han har spart inn adskillige systemlisenser siden han tok i bruk kvalitetssikringssystemet VB Smart for snart tre år siden.

– Ja, vi kom på banen med det samme VB lanserte VB Smart under generalforsamlingen i 2016. Vi var da i en fase hvor vi var på utkikk etter nye løsninger som kunne erstatte vårt papirbaserte system, som fungerte dårlig. Dette har vi aldri angret på, for VB Smart viste seg ganske snart å oppfylle alle de krav vi hadde, og mere til. Bruker du VB Smart sammen med Cordel, har du en uslåelig løsning, sier Stian Ødegaard.

Mange fordeler
Han mener løsningen gir fordeler på en rekke områder, - helt fra prosjekteringsfasen, gjennom utførelsen av selve oppdraget og ikke minst når det gjelder kontroll, sporbarhet og dokumentasjon overfor entreprenører eller oppdragsgivere.
– Det er mange som skal ha innsyn etter endt oppdrag, og da er det en klar fordel å ha alt dokumentert med bilder både før og etter, samt nøyaktige sjekklister over alt som er utført underveis, sier Ødegaard.

VB Prosjektlederkurs

I VB har alle medlemsbedriftene tilbud om et eget kurs i prosjektledelse for større og mindre prosjekter på proff og privatmarkedet. Det var under et prosjektlederkurs i VB i 2018 at Stian Ødegaard lærte om forseringsprosjektering, og hvordan dette kunne øke lønnsomheten på prosjekter.
– Forseringskrav var noe jeg ikke var kjent med fra før. Etter kurset har jeg fått på plass gode rutiner og vært veldig påpasselig med å varsle om alt underveis - som kommer i tillegg til den opprinnelige ordren. VB Smart har en fantastisk modul som ivaretar sporbarhet på dette fra A til Å. Uten VB Prosjektleder kurset ville vi ikke kunne fakturere for dette, og dermed gått glipp av de ekstra kronene som slike forseringskrav medfører. Det er ofte her den største lønnsomheten i prosjekter ligger, sier han.

– Siden da har vi også aktivt tatt i bruk prosjektledermodulen i VB Smart som har gitt oss økt lønnsomhet totalt - og som ikke minst gjort arbeidsdagen enklere og mer effektiv.. Vi har et prosjekt hvor vi har brukt endrings- og avviksmodulen i VB Smart til å melde inn alle endringer og avvik for ca. 500.000, - full sporbarhet! Jeg har derfor ingen problemer med å anbefale alle VB-medlemmer å ta i bruk VB Smart, jo før jo bedre,- for her har man alt å vinne, sier Ødegaard.

Brukerstyrt

– Det som også er en stor fordel med VB Smart, er at det er et brukerstyrt system i løpende utvikling. Vi er flere utvalgte VB bedrifter som sitter i et brukerforum sammen med drifts- og utviklingsleder for VB Smart og har påvirkningskraft på hva som skal utvikles når. Derfor er det viktig at brukerne gir kontinuerlige tilbakemeldinger om sine erfaringer, om hva som eventuelt kan gjøres bedre. På den måten driver vi utviklingen fremover og gjør dermed VB Smart til et enda bedre og smartere system for oss alle, sier en fornøyd Stian Ødegaard i Ødegaard-VVS på Hønefoss.