VB

Kvalitet! Kvalitet! Kvalitet!

Jo da, vi maser mye om kvalitet her i VB. Lurer du på hvorfor? Da synes vi du bør lese videre. Her følger det nemlig et skikkelig kvalitetsintervju!

– Hvorfor du skal kjøpe varig kvalitet? Det er ganske enkel argumentasjon egentlig: Jeg vil ikke selge deg noe som er dårlig. Ingenting varer evig, men når du kjøper et nytt blandebatteri til kjøkkenet – vil du at det skal vare i ett år eller femten? 

Det ledende spørsmålet over kommer fra VB Rørlegger Håkan Fjerdingen. Forresten, la oss bare avklare en ting: Når rørleggere snakker om blandebatterier, mener vi som regel det andre folk omtaler som en kran. Det betyr ikke at vi prøver å snakke over hodet ditt, men at fagfolk vil bruke korrekte faglige begreper. 

Fra billig til dyrt

Men nok om det, tilbake til kvaliteten – og VB Rørlegger Håkan: 

– Et produkt kan være billig i utgangspunktet, men dyrt over tid. Det kan handle om hva det er laget av, hvordan det er skrudd sammen, hvem som monterer det, om det går an å få tak i reservedeler, og om hvem som hjelper deg hvis det skjer noe. 

Et produkt du kjøpte billig kan ende opp med å gi deg i overkant mange rørleggerbesøk: 

Kjøp kvalitetsutstyr som tåler bruk, da slipper du mange bekymringer og ekstrakostnader. Det er mange forsikringsskader på grunn av dårlig kvalitet. Det kan være tilkoblingen, utstyr som ikke tåler norsk klima eller vanntrykk – og selvfølgelig også folk som gjør monteringen selv, sier Håkan. 

”Det er ikke utseendet som teller”

Ordene over er svært (!) lite brukt av folk som trenger noe nytt til badet eller kjøkkenet: 

Kundene våre er blitt mer opptatt av design, og i dag kan du få mye kvalitetsutstyr som passer din personlige stil. Bevisste forbrukere, det synes vi er bare bra. Så er det min oppgave som rørlegger å passe på at det ikke går ut over det praktiske. Det må jo være funksjonelt og, i tillegg til å ta seg bra ut, sier Håkan. 

Og med flere ønsker og valgmuligheter, øker også ansvaret til en VB Rørlegger: 

Det er stor forskjell på materialer og overflatebehandlinger, og det er vårt ansvar å informere kunden om hva han eller hun må gjøre av vedlikehold. Hundre kunder er hundre forskjellige, derfor er det bra å bli litt kjent med folk. Det er da vi kan gi de aller beste rådene, sier Håkan. 

Og sånn avslutter vi det vi kaller et skikkelig kvalitetsintervju. 

PS! Håkan Fjerdingen er rørlegger i VB Karl Botolfsen VVS i Vestvågøy som ligger i Nordland. Er det for langt unna? Frykt ikke, din nærmeste VB Rørlegger finner du på denne siden.

Rørlegger Håkan Fjerdingen i VB Karl Botolfsen VVS.
Kjøkkenbatteri fra Grohe.